חצרות בתים, גגות כנסיות וסמטאות מתפתלות. אלו הם רק כמה מהמראות הנהדרים המתגלים כאשר הולכים לאורך חומות העיר העתיקה. בטיילת החומות ישנם שני מסלולים, אחד מתחיל סמוך לשער יפו והשני במגדל דוד. הליכה לאורך החומות היא אחת הדרכים המיוחדות והפחות מוכרות לחוות את ההיסטוריה והחיים המודרניים בעיר העתיקה. זוהי פנינה נסתרת ומרתקת להפליא. רוב החומות המקיפות כיום את העיר העתיקה נבנו במאה ה-16, אף שישנן ראיות ארכאולוגיות לכך שחלקים ממנה הם מתקופת בית ראשון. החומות, כמו ברוב הערים העתיקות, נועדו לשם הגנה. יש בהן מספר עמדות תצפית והגנה ברוחב של יותר משני מטרים, שבהן יכולים לשמור חיילים. 

עד מלחמת ששת הימים ב-1967 חיילים ירדניים פטרלו על החומות. זמן קצר לאחר הניצחון במלחמת ששת הימים, דוד בן גוריון, שהיה עדיין חבר כנסת בזמנו, הציע להרוס את החומות ולבטא בכך את איחוד העיר באופן מוחשי. רעיון זה כמובן מעולם לא יצא לפועל. 

במקום זאת, החומות הפכו לאטרקציה תיירותית חשובה ולמסלול הליכה – למרות שירושלמים רבים מעולם לא צעדו בו. חשוב לזכור כי בשל הפתח שנעשה בחומות ליד שער יפו בתחילת המאה ה-20, החומות המשתרעות על פני כ-4 ק"מ מחולקות לשני חלקים, כך שסיור בכל חלק דורש כרטיס כניסה נפרד. טיילת החומות הצפונית, שהכניסה אליה היא משער יפו ליד עמדת לשכת התיירות, לוקחת את ההולכים למסע המשקיף על פני בנייני הפטריארכיה הלטינית הקתולית, עם חצרות פנימיות נסתרות שבהן ילדים משחקים כדורסל או תולים כביסה. 

המסלול חוצה את השער החדש וממשיך לאורך הרובע המוסלמי ועד לשער שכם ושער האריות. הטיילת הצפונית היא אחד המקומות הטובים ביותר לצפות בחיי היומיום בעיר, החל מאנשים העורכים קניות בשוק ועד קבוצות צליינים המבקרות באתרים הקדושים. הטיילת הדרומית, שהכניסה אליה היא דרך מגדל דוד, משקיפה על הרובע הארמני, שבו מתגלה שפע מפתיע של שטחים ירוקים פתוחים, והיא מסתיימת ליד הכותל המערבי. ניתן לרדת מהחומות ליד הכניסה לכותל. מסלולי ההליכה פתוחים מדי יום בין השעות 9 בבוקר עד 4 אחר הצוהריים, למעט ימי שישי שבהם הסגירה היא בשעה 2 בצוהריים. מחיר כל מסלול 10 ש"ח למבוגר. למידע נוסף התקשרו 072-3290703.

מאמרים נוספים שכדאי לכם לקרוא:

שתפו את הפוסט ברשתות המועדפות עליכם

וואטסאפ
פייסבוק
טוויטר
לינקדין
טלגרם
אימייל

אהבתם את הכתבה?

הירשמו והיו ראשונים לקבל עדכון כשכתבות חדשות עולות