שער המים בירושלים מוזכר בתנ"ך מספר פעמים. זהו המקום שבו הנביא עזרא קרא דברי תורה לקהל, והוא אחד מבין השערים הרבים שהובילו למתחם בית המקדש שבנו בני ישראל עם חזרתם מגלות בבל. החוקרים סבורים כי שער המים היה ממוקם בצד המזרחי של מתחם בית המקדש ונקרא כך בשל קרבתו למעיין הגיחון ולמקורות מים אחרים.

לדברי החוקרים, דרך השער הכניסו את צלוחית ניסוך המים בחג הסוכות. ייתכן גם שדרך שער המים בירושלים הגיעו הכוהנים הגדולים למקוואות טהרה, בעיקר בתקופת בית שני. זהו אחד מבין אתרים תנ"כיים רבים שארכיאולוגים חיפשו במשך שנים, כאשר ניסו לשחזר את בנייתה והתפתחותה של ירושלים.

העופל:מקום הימצאו של שער המים בירושלים ושרידים ארכאולוגיים נוספים  מתקופת המקרא.

הארכאולוג הישראלי בנימין מזר הוביל מאז 1968 חפירות נרחבות בעופל, הגבעה ממזרח לכותל המערבי, מחוץ לחומות העיר העתיקה. הממצאים של חפירות אלה ואחרות גילו שרידים מלפני 3,000 שנה, אף מתקופת בית ראשון.

בין יתר הממצאים היה שער, אשר נכדתו של מזר, אילת, גם היא ארכאולוגית, זיהתה בשנת 2011 כי הוא שער המים בירושלים. השער היה סמוך למגוריהם של אנשי המלוכה בתקופת בית ראשון. האזור מכיל גם מגדל שמירה קדום, מקוואות וחדרי אחסון. בעקבות ממצאים אלה, האזור והשרידים נפתחו לציבור הרחב כחלק מאתר עיר דוד.

חקר השרידים כיום

שער המים בירושלים הוא רק אחד מהמקומות המוזכרים בתנ"ך שמבקרים יכולים לראות היום בעת ביקורם בעיר דוד. בנוסף לצפייה בשרידי מגדלים, הרובע המלכותי הקדום וממצאים חשובים אך קטנים כגון מטבעות וכתובות, המבקרים יכולים לראות את בריכת סילואן הקדומה ולעבור דרך תעלות המים הקדומות. סיורים מודרכים מיוחדים מתמקדים במערכת המים הקדומה ובשרידים אחרים.

זו אחת הדרכים הטובות ביותר להבין את הנדבכים ההיסטוריים ואת התפתחות העיר העתיקה של ירושלים ותפקידה בהיסטוריה המקראית. בנוסף ללמידה על ההיסטוריה של ירושלים, האתר מציע גם נופים מדהימים מחוץ לעיר העתיקה, והרבה פינות מוצלות למנוחה.

שער המים בירושלים הוא אחד מבין השרידים הרבים מתקופת המקרא שהתגלו בעיר דוד מחוץ לחומות העיר העתיקה. ביקור כאן הוא דרך נהדרת ללמוד על ההיסטוריה של העיר ועל התפתחותה.

מאמרים נוספים שכדאי לכם לקרוא:

שתפו את הפוסט ברשתות המועדפות עליכם

וואטסאפ
פייסבוק
טוויטר
לינקדין
טלגרם
אימייל

אהבתם את הכתבה?

הירשמו והיו ראשונים לקבל עדכון כשכתבות חדשות עולות