על הר הצופה על העיר העתיקה בירושלים והמדבר שמעברו, יש ערמות עפר ואבנים עתיקות שמחכות בסבלנות לניפוי ולגילוי. זהו פרויקט סינון העפר מהר הבית, שבו כל אחד מאיתנו יכול לסנן דליים של סלעים וחול, בתקווה לגלות ממצאים ארכאולוגיים, או לפחות לוודא שלא נזרק בטעות ממצא חשוב יחד עם פסולת העפר.   פסולת העפר, המגיעה מהר הבית הקדוש לשלוש הדתות, מסוננת דלי אחר דלי. במהלך שיפוצים של כמה אתרים מוסלמיים בשנת 1999, הסיטו באמצעות דחפור כמויות גדולות של עפר ואבנים מהאזור. 

שני ארכאולוגים ישראליים החלו לסנן את שפכי העפר שהושלכו, עבודה הנמשכת גם כיום, דלי אחד בכל פעם. לנוכח המצב הפוליטי הרגיש, המונע מזה שנים חפירות ארכאולוגיות נאותות באזור, ערכן של ערמות עפר אלו לא יסולא בפז והן כבר הניבו כמה תגליות חשובות.

במרוצת השנים התגלו אלפי מטבעות עתיקים, מתקופת בית ראשון ועד תקופת המרד היהודי נגד הרומאים במאה הראשונה לספירה, לצד פריטים רבים אחרים – רבים מהם על ידי אנשים מן השורה. למעשה, יותר  מ-200,000 איש מכל העולם כבר סיננו דליים כחלק מפרויקט זה.   

"כל ממצא מרגש, בין אם הוא גדול או קטן", אמרה שרה ראסל מאונטריו, קנדה בביקורה כאן. "עבורי ההיסטוריה קמה לתחייה".   באתר המוצל יש שולחנות פיקניק סמוכים ושירותים, והוא מציע בילוי משפחתי אידיאלי לכל הגילים. הסינון, המתבצע באמצעות נפה עדינה ומים, הוא אומנם גולת הכותרת עבור רבים, אך הביקור כולל גם הרצאה קצרה על הפרויקט ותצוגה של הממצאים שהתגלו במהלך השנים. הנופים ומשב הרוח הקריר בראש ההר, גם בקיץ, הופכים גם הם את הביקור למומלץ במיוחד.   

למידע נוסף ולתיאום ביקור, יש ליצור קשר במייל booking@tmsifting.org או בטלפון 02-5667067.

מאמרים נוספים שאולי כדאי לכם לקרוא:

שתפו את הפוסט ברשתות המועדפות עליכם

וואטסאפ
פייסבוק
טוויטר
לינקדין
טלגרם
אימייל

אהבתם את הכתבה?

הירשמו והיו ראשונים לקבל עדכון כשכתבות חדשות עולות